DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE PROWADZONE METODĄ PROJEKTU
Tytuł projektu uczniowskiego: Bałtyk w liczbach.
- Główny cel projektu: Rozwój kompetencji kluczowych uczniów klas V poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych w obszarze edukacji morskiej. Poznanie i ugruntowanie wiedzy o M. Bałtyckim.
- Imię i nazwisko nauczyciela: Ewa Plata
- Symbol grupy: I
- Skład grupy:
Kinga
Rafał
Wiktoria
Natalia
Marek
Magdalena
Temat „Bałtyk w liczbach” wydał się nam interesujący, pozwalający ująć ważne informacje o morzu w aspekcie
matematycznym oraz pozwoli nam wykorzystać swoje umiejętności
technologii informatycznej poszukiwania
i prezentowania informacji. Efektem pracy grupy będzie opracowanie folderu pt.
„Bałtyk w liczbach” oraz przygotowanie quizu o Morzu Bałtyckim dla klas IV-VI. Naszą pracę rozpoczęliśmy 21.03.2014 r.
PIERWSZE SPOTKANIE:
Zapoznaliśmy
się z celem projektu „Złap wiatr w pomorskie
żagle wiedzy” oraz
zasadami udziału w projekcie.
Zapoznaliśmy się z literaturą o tematyce morskiej w bibliotece szkolnej.
Przeglądaliśmy zasoby internetu o tematyce Morza Bałtyckiego.
Wybraliśmy temat naszego projektu: Bałtyk w liczbach.
Zapoznaliśmy się z literaturą o tematyce morskiej w bibliotece szkolnej.
Przeglądaliśmy zasoby internetu o tematyce Morza Bałtyckiego.
Wybraliśmy temat naszego projektu: Bałtyk w liczbach.
Zadanie dla
grupy na następne zajęcia:
- wybrać lidera grupy,
- zastanowić się jakie zagadnienia powinny znaleźć się w naszym projekcie,
- zastanowić się jakie materiały opracujemy
- zastanowić się co będzie końcowym efektem naszej pracy
DRUGIE SPOTKANIE:
Podczas
drugiego spotkania wybraliśmy lidera grupy. Liderem została Kinga.
Po burzliwej
dyskusji wstępnie ustaliliśmy, że ważne informacje o morzu opracujemy w aspekcie
matematycznym. Postaramy się znaleźć jak najwięcej danych liczbowych na temat
M. Bałtyckiego. Praca nad tym projektem pozwoli nam wykorzystać i wzbogacić
nasze umiejętności posługiwania się środkami technologii informatycznej poszukiwania i prezentowania
informacji.
Efektem pracy grupy będzie:
·
opracowanie folderu pt. „Bałtyk w liczbach”
·
przygotowanie quizu o Morzu Bałtyckim dla klas IV - VI
·
opracowanie scenariusza Szkolnego Dnia Morskiego
Na
zakończenie projektu zorganizujemy wraz z II grupą Szkolny Dzień Morski,
podczas, którego zaprezentujemy nasze działania w ramach projektu.
W trakcie zajęć podzieliliśmy między siebie
zagadnienia, które opracowywaliśmy w edytorze tekstowym Word oraz zapoznaliśmy
się z obsługa programu do prezentacji multimedialnych Power Point.
Zadanie dla grupy na następne zajęcia:
- dokończyć pracę nad opracowaniem informacji.
- zastanowić się jak zorganizujemy Szkolny Dzień Morski
- zastanowić się co jeszcze możemy zrobić w ramach pracy grupy
TRZECIE SPOTKANIE:
Dzisiaj założyliśmy konta na GOOGLE, aby móc korzystać
z naszego bloga, np. dodawać komentarze i korzystać z poczty elektronicznej
Gmaila. Pani Ewa wyjaśniła nam jak dodawać komentarze, przypomniała o
netykiecie internetowej. Zredagowaliśmy wspólnie tekst na bloga, trochę nam to
zajęło czasu z uwagi na problemy ze stylem pisania, Pani musiała nam trochę
pomóc, ale wyszło fajnie.
W naszej grupie
dzisiaj zawrzało od pomysłów na nasze zajęcia i organizację Szkolnego Dnia Morskiego. Chłopaki
Marek i Rafał wpadli na świetny pomysł,
który wszystkim się podobał, aby podczas Szkolnego Dnia Morskiego wykonać pokazy z wodą i wyjaśnić
właściwości wody. Natalia zaproponowała, aby przygotować gazetkę szkolną, np.
wykonać jakieś ilustracje o tematyce morskiej. Kinga powiedziała, aby zorganizować konkurs wiedzy na Dzień
Morski i każdy przygotuje po kilka
propozycji pytań i odpowiedzi.
Pracujemy nadal nad folderem. Wybieramy informacje z
książek znajdujących się w bibliotece oraz z zasobów internetu. Pod okiem
naszego opiekuna dopracowujemy nasze informacje. Pani udziela nam wskazówek i
rad jak wzbogacić naszą prezentację wykorzystując narzędzia programu Power
Point. Najwięcej frajdy sprawiły nam animacje i przejścia slajdów. Podczas
pracy wymienialiśmy się pomysłami i umiejętnościami. Nasze prezentacje prawie
gotowe.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
zredagować
kolejny tekst na bloga o naszej pracy,
·
przygotować
co najmniej pięć pytań (oraz odpowiedzi) do swojego zagadnienia.
Wszyscy wywiązali się z zadania i przygotowali pytania
do konkursu. Teraz pytania do naszych zagadnień przepisaliśmy na
komputerze. Pytania wysłaliśmy emailem do Kingi. Kinga zapisała wszystkie
pytania w jednym dokumencie. Następnie wszyscy jeszcze raz przeczytaliśmy
całość dopracowaliśmy niedociągnięcia i przesłaliśmy elektroniczną pocztą do
Pani, która prosiła, abyśmy nie zapomnieli do listu dołączyć naszego
załącznika. Ciekawe, jak Pani oceni nasza pracę?
Każdy jeszcze pracował nad swoją prezentacją, a Pani pomagała
i udzielała wskazówek.
Dokładnie zapoznaliśmy się z mapą Bałtyku,
odszukaliśmy wszystkie państwa leżące nad nim. Wymyśliliśmy sobie zabawę, kto
szybciej? np. wyszuka państwo, lub poda jego stolicę, albo rozpozna o jakie
państwo chodzi po opisie słownym itp. Było ciekawie, no i utrwaliliśmy sobie
wiadomości. Kinga przydzieliła każdemu państwo dla którego każdy z nas
wybierze najistotniejsze informacje i przygotuje plakat na następnych
zajęciach. Kinga opracowuje Szwecję,
Marek – Łotwę, Natalia – Danię i Finlandię, Kamila-
Niemcy, Rafał- Litwę, Wiki - Polskę i Estonię
Magda – Rosję. Wyszukaliśmy i wydrukowaliśmy potrzebne informacje, a na
następnych zajęciach będziemy przygotowywać plakaty.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
przesłać do
Pani swoją prezentację,
·
przynieść
materiały do wykonania plakatu,
·
zastanowić
się nad propozycją zorganizowania
Szkolnego Dnia Morskiego
PIĄTE SPOTKANIE: Na początku zajęć Pani Ewa pochwaliła nas za wywiązanie się z zadania i ciekawe pytania jakie przygotowaliśmy na konkurs Wiedzy o M. Bałtyckim. Następnie Pani poleciła nam jeszcze raz przejrzeć nasze prezentacje i wysłać je do Pani. No i poszło, niektórzy z nas musieli wysyłać jeszcze raz bo zapomnieli załączyć prezentację do emaila. Teraz zostaną jeszcze raz sprawdzone, ocenione, a następnie scalimy je i folder „Bałtyk w liczbach” gotowy. No tak jeszcze musimy wydrukować.
Nadal pracujemy nad naszymi plakatami. Czas tak szybko
płynie, a w grupie super nam się dzisiaj pracowało pomimo, że każdy miał swoją
zadanie, to pomagaliśmy sobie wzajemnie. W naszej grupie Natalia i Kinga to
dusze artystyczne więc chętnie słuchaliśmy ich wskazówek co do urozmaicenia i
ozdabiania naszych informacji na plakatach.
Pani powiedziała, że zgodnie z propozycją Natalii możemy
przygotować prace plastyczne o tematyce morskiej. Pomysł nam się podobał, bo
lubimy prace plastyczno techniczne, no
może nie wszyscy J powiedział Rafał. Ale Pani poleciła nam się zapoznać w internecie z
pracami wykonanymi techniką IRYS FOLDING, ta technika spodobała się wszystkim i ustaliliśmy, że na następnych
zajęciach przygotujemy prace. Natalia i Magda zabrały się za znalezienie szablonów, które wydrukowały i każdemu rozdały.
Na następnych zajęciach wykonamy z nich nasze prace.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
·
przygotować
swoją propozycję zadań na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego
·
przynieść
kolorowy papier i klej
SZÓSTE SPOTKANIE:
Pani sprawdziła nasze prezentacje i powiedziała, że jak na pierwsze nasze spotkanie z programem Power Point to nam się udało na nasze prace przygotować na szóstkę.
Pani wyjaśniła nam jak wykonać prace plastyczne techniką IRYS FOLDING. Przygotowaliśmy wybrane przez nas szablony i wykonaliśmy ilustracje. Bardzo fajna technika. Zajęcia bardzo nam się podobały, Natalia i Kamila poprosiły Panią o inne szablony bo chciałyby „pobawić się” w domu.
Zadanie dla grupy na następne
zajęcia:
Zredagowaliśmy tekst plakatu o Dniu Morskim. Kinga i
Wiktoria zaproponowały, że zajmą się pracą nad plakatem, a pozostali
wyszukiwali różnych ciekawostek związanych z morzem z którymi na zakończenie
zajęć zapoznali wszystkich. Dowiedzieliśmy się co to szanty, róża wiatrów,
jakie znaczenie mają latarnie morskie i wiele innych informacji. Następnie szukaliśmy informacji o wodzie i
jej właściwościach, analizowaliśmy różne doświadczenia, oglądaliśmy ich
wykonanie na stronach internetowych.
Zadanie dla
grupy na następne zajęcia:
·
Przygotowanie zabawy „Odpowiedzi na głupie pytania” - wymyśl pytania
dot. mórz lub wody, a następnie uzasadnij ich odpowiedź.
·
Przygotowanie
doświadczeń z wodą – poznanie i wyjaśnienie właściwości wody.
ÓSME SPOTKANIE:
Omówiliśmy sobie obieg wody w przyrodzie, zauważyliśmy zmiany skupienia
wody. Następnie Pani dała nam zestaw pytań, na które szukaliśmy odpowiedzi, do
dyspozycji mieliśmy zasoby biblioteki i dostęp do internetu.
·
Jeśli
wszystkie rzeki płyną do morza to dlaczego morze się nie przelewa?
·
Dlaczego woda
morska jest słona?
·
Jaki jest
kolor pod wodą?
·
Czy woda
morska jest niebieska?
·
Czy można
podróżować pod dnem morskim?
Na koniec
ucięliśmy sobie pogawędkę na temat wody. Skąd się bierze woda? Po co nam
woda? Jak wyglądałoby nasze życie bez wody? Czy można czymś zastąpić wodę?
Wybraliśmy
doświadczenia, które wykonamy zapoznaliśmy się z wnioskami i wyjaśnieniami.
Podzieliliśmy między siebie zadania. No i było mnóstwo frajdy i wody na
podłodze, nie zawsze za pierwszym razem nam wszystko wychodziło. Ale już wiemy
dlaczego woda może sklejać. Przygotowaliśmy gazetkę z naszych prac i wywiesiliśmy ogłoszenie i programie Szkolnego Dnia Morskiego.
Podoba mi się wszystko ale najlepsze było jak wszyscy robiliśmy w grupach.Oraz gdy byliśamy na pikniku w Garczynie!!! :*
OdpowiedzUsuń