ZAJĘCIA PROJEKTOWE


DODATKOWE ZAJĘCIA POZALEKCYJNE PROWADZONE METODĄ PROJEKTU

  1. Tytuł projektu uczniowskiego:      Bałtyk w liczbach.

  2. Główny cel projektu:  Rozwój kompetencji kluczowych uczniów klas V poprzez udział w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych w obszarze edukacji morskiej. Poznanie i ugruntowanie wiedzy o M. Bałtyckim.
  1. Imię i nazwisko nauczyciela: Ewa Plata
  1. Symbol grupy:              I
  2. Skład grupy:
 Kamila
Kinga 
Rafał 
Wiktoria
Natalia
Marek
Magdalena 
Temat „Bałtyk w liczbach” wydał się nam interesujący, pozwalający ująć ważne informacje o morzu w aspekcie matematycznym oraz pozwoli nam wykorzystać swoje umiejętności technologii  informatycznej poszukiwania i prezentowania informacji. Efektem pracy grupy będzie opracowanie folderu pt. „Bałtyk w liczbach” oraz przygotowanie quizu o Morzu Bałtyckim dla klas IV-VI.  Naszą pracę rozpoczęliśmy 21.03.2014 r. 


PIERWSZE SPOTKANIE:
Zapoznaliśmy się z celem projektu  „Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy” oraz zasadami udziału w projekcie.
Zapoznaliśmy się z literaturą o tematyce morskiej w bibliotece szkolnej.
Przeglądaliśmy zasoby internetu o tematyce Morza Bałtyckiego.
Wybraliśmy temat naszego projektu: 
Bałtyk w liczbach

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
  • wybrać lidera grupy,
  • zastanowić się jakie zagadnienia powinny znaleźć się w naszym projekcie,
  • zastanowić się jakie materiały opracujemy
  • zastanowić się co będzie końcowym efektem naszej pracy






 DRUGIE SPOTKANIE:

Podczas drugiego spotkania wybraliśmy lidera grupy. Liderem została Kinga. 
Po burzliwej dyskusji wstępnie ustaliliśmy, że ważne informacje o morzu opracujemy w aspekcie matematycznym. Postaramy się znaleźć jak najwięcej danych liczbowych na temat M. Bałtyckiego. Praca nad tym projektem pozwoli nam wykorzystać i wzbogacić nasze umiejętności posługiwania się środkami technologii  informatycznej poszukiwania i prezentowania informacji. 
Efektem pracy grupy będzie: 
·         opracowanie folderu pt. „Bałtyk w liczbach”
·         przygotowanie quizu o Morzu Bałtyckim dla klas IV - VI
·         opracowanie scenariusza Szkolnego Dnia Morskiego
Na zakończenie projektu zorganizujemy wraz z II grupą Szkolny Dzień Morski, podczas, którego zaprezentujemy nasze działania w ramach projektu.
W trakcie zajęć  podzieliliśmy między siebie zagadnienia, które opracowywaliśmy w edytorze tekstowym Word oraz zapoznaliśmy się z obsługa programu do prezentacji multimedialnych Power Point. 

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
  • dokończyć pracę nad opracowaniem informacji.
  • zastanowić się jak zorganizujemy Szkolny Dzień Morski
  •  zastanowić się co jeszcze możemy zrobić w ramach pracy grupy


  
TRZECIE SPOTKANIE:
Dzisiaj założyliśmy konta na GOOGLE, aby móc korzystać z naszego bloga, np. dodawać komentarze i korzystać z poczty elektronicznej Gmaila. Pani Ewa wyjaśniła nam jak dodawać komentarze, przypomniała o netykiecie internetowej. Zredagowaliśmy wspólnie tekst na bloga, trochę nam to zajęło czasu z uwagi na problemy ze stylem pisania, Pani musiała nam trochę pomóc, ale wyszło fajnie.
W naszej  grupie dzisiaj zawrzało od pomysłów na nasze zajęcia i organizację Szkolnego Dnia Morskiego. Chłopaki Marek i Rafał wpadli na świetny pomysł, który wszystkim się podobał, aby podczas Szkolnego Dnia Morskiego wykonać pokazy z wodą i wyjaśnić właściwości wody. Natalia zaproponowała, aby przygotować gazetkę szkolną, np. wykonać jakieś ilustracje o tematyce morskiej. Kinga powiedziała,  aby zorganizować konkurs wiedzy na Dzień Morski i  każdy przygotuje po kilka propozycji pytań i odpowiedzi.
Pracujemy nadal nad folderem. Wybieramy informacje z książek znajdujących się w bibliotece oraz z zasobów internetu. Pod okiem naszego opiekuna dopracowujemy nasze informacje. Pani udziela nam wskazówek i rad jak wzbogacić naszą prezentację wykorzystując narzędzia programu Power Point. Najwięcej frajdy sprawiły nam animacje i przejścia slajdów. Podczas pracy wymienialiśmy się pomysłami i umiejętnościami. Nasze prezentacje prawie gotowe.

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     zredagować kolejny tekst na bloga o naszej pracy,
·                     przygotować co najmniej pięć pytań (oraz odpowiedzi) do swojego zagadnienia.


CZWARTE SPOTKANIE: 
Wszyscy wywiązali się z zadania i przygotowali pytania do konkursu. Teraz pytania do naszych zagadnień przepisaliśmy na komputerze.  Pytania wysłaliśmy emailem do Kingi. Kinga zapisała wszystkie pytania w jednym dokumencie. Następnie wszyscy jeszcze raz przeczytaliśmy całość dopracowaliśmy niedociągnięcia i przesłaliśmy elektroniczną pocztą do Pani, która prosiła, abyśmy nie zapomnieli do listu dołączyć naszego załącznika. Ciekawe, jak Pani oceni nasza pracę? 
Każdy jeszcze pracował nad swoją prezentacją, a Pani pomagała i udzielała wskazówek.
Dokładnie zapoznaliśmy się z mapą Bałtyku, odszukaliśmy wszystkie państwa leżące nad nim. Wymyśliliśmy sobie zabawę, kto szybciej? np. wyszuka państwo, lub poda jego stolicę, albo rozpozna o jakie państwo chodzi po opisie słownym itp. Było ciekawie, no i utrwaliliśmy sobie wiadomości.  Kinga przydzieliła  każdemu państwo dla którego każdy z nas wybierze najistotniejsze informacje i przygotuje plakat na następnych zajęciach. Kinga opracowuje Szwecję, Marek – Łotwę, Natalia – Danię i Finlandię, Kamila- Niemcy, Rafał- Litwę, Wiki - Polskę i  Estonię Magda – Rosję. Wyszukaliśmy i wydrukowaliśmy potrzebne informacje, a na następnych zajęciach będziemy przygotowywać plakaty.

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     przesłać do Pani swoją prezentację,
·                     przynieść materiały do wykonania plakatu,
·                     zastanowić się nad  propozycją zorganizowania Szkolnego Dnia Morskiego





PIĄTE SPOTKANIE: Na początku zajęć Pani Ewa pochwaliła nas za wywiązanie się z zadania i ciekawe pytania jakie przygotowaliśmy na konkurs Wiedzy o M. Bałtyckim. Następnie Pani poleciła nam jeszcze raz przejrzeć nasze prezentacje i wysłać je do Pani. No i poszło, niektórzy z nas musieli wysyłać jeszcze raz bo zapomnieli załączyć prezentację do emaila. Teraz zostaną jeszcze raz sprawdzone, ocenione, a następnie scalimy je i folder „Bałtyk w liczbach” gotowy. No tak jeszcze musimy wydrukować.
Nadal pracujemy nad naszymi plakatami. Czas tak szybko płynie, a w grupie super nam się dzisiaj pracowało pomimo, że każdy miał swoją zadanie, to pomagaliśmy sobie wzajemnie. W naszej grupie Natalia i Kinga to dusze artystyczne więc chętnie słuchaliśmy ich wskazówek co do urozmaicenia i ozdabiania naszych informacji na plakatach.
Pani powiedziała, że zgodnie z propozycją Natalii możemy przygotować prace plastyczne o tematyce morskiej. Pomysł nam się podobał, bo lubimy prace plastyczno techniczne,  no może nie wszyscy J powiedział Rafał. Ale  Pani poleciła nam się zapoznać w internecie z pracami wykonanymi techniką IRYS FOLDING, ta technika spodobała  się wszystkim i ustaliliśmy, że na następnych zajęciach przygotujemy prace. Natalia i Magda zabrały się za  znalezienie  szablonów, które wydrukowały i każdemu rozdały. Na następnych zajęciach wykonamy z nich nasze prace. 

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·                     przygotować swoją propozycję zadań na zorganizowanie Szkolnego Dnia Morskiego
·                     przynieść kolorowy papier i klej 


















SZÓSTE SPOTKANIE:

Pani sprawdziła nasze prezentacje i powiedziała, że jak na pierwsze nasze spotkanie z programem Power Point to nam się udało na nasze prace przygotować na szóstkę.
Pani wyjaśniła nam jak wykonać prace plastyczne techniką IRYS FOLDING. Przygotowaliśmy wybrane przez nas szablony i wykonaliśmy ilustracje. Bardzo fajna technika. Zajęcia bardzo nam się podobały, Natalia i Kamila poprosiły Panią o inne szablony bo chciałyby „pobawić się” w domu.

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·         Przygotować zaproszenie plakat na Szkolny Dzień Morski.




SIÓDME SPOTKANIE:
Zredagowaliśmy tekst plakatu o Dniu Morskim. Kinga i Wiktoria zaproponowały, że zajmą się pracą nad plakatem, a pozostali wyszukiwali różnych ciekawostek związanych z morzem z którymi na zakończenie zajęć zapoznali wszystkich. Dowiedzieliśmy się co to szanty, róża wiatrów, jakie znaczenie mają latarnie morskie i wiele innych informacji.  Następnie szukaliśmy informacji o wodzie i jej właściwościach, analizowaliśmy różne doświadczenia, oglądaliśmy ich wykonanie na stronach internetowych. 

Zadanie dla grupy na następne zajęcia: 
·         Przygotowanie zabawy „Odpowiedzi na głupie pytania” - wymyśl pytania dot. mórz lub wody, a następnie uzasadnij ich odpowiedź.
·         Przygotowanie doświadczeń z wodą – poznanie i wyjaśnienie właściwości wody. 

ÓSME SPOTKANIE:
Omówiliśmy sobie obieg wody w przyrodzie, zauważyliśmy zmiany skupienia wody. Następnie Pani dała nam zestaw pytań, na które szukaliśmy odpowiedzi, do dyspozycji mieliśmy zasoby biblioteki i dostęp do internetu.
·         Jeśli wszystkie rzeki płyną do morza to dlaczego morze się nie przelewa?
·         Dlaczego woda morska jest słona?
·         Jaki jest kolor pod wodą?
·         Czy woda morska jest niebieska?
·         Czy można podróżować pod dnem morskim?
Na koniec ucięliśmy sobie pogawędkę na temat wody. Skąd się bierze woda? Po co nam woda? Jak wyglądałoby nasze życie bez wody? Czy można czymś zastąpić wodę?
Wybraliśmy doświadczenia, które wykonamy zapoznaliśmy się z wnioskami i wyjaśnieniami. Podzieliliśmy między siebie zadania. No i było mnóstwo frajdy i wody na podłodze, nie zawsze za pierwszym razem nam wszystko wychodziło. Ale już wiemy dlaczego woda może sklejać. Przygotowaliśmy gazetkę z naszych prac i wywiesiliśmy ogłoszenie i programie Szkolnego Dnia Morskiego.




































1 komentarz:

  1. Podoba mi się wszystko ale najlepsze było jak wszyscy robiliśmy w grupach.Oraz gdy byliśamy na pikniku w Garczynie!!! :*

    OdpowiedzUsuń